آموزش کامل تحلیل پوش آور ساختمان بتنی

آموزش کامل تحلیل پوش آور ساختمان بتنی

آموزش کامل تحلیل پوش آور ساختمان بتنیReviewed by آموزش کامل تحلیل پوش آور ساختمان بتنی on Jun 6Rating: 5.0آموزش کامل تحلیل پوش آور ساختمان بتنیآموزش کامل تحلیل پوش آور ساختمان بتنی

تحلیل غیر خطی

منظور از تحلیل غیرخطی، تحلیل سازه با در نظر گرفتن رفتار غیر خطی اجزاء آن به دلیل رفتار غیر خطی مصالح، ترکخوردگی و اثرات غیرخطی هندسی می باشد. در طراحی لرزه ای بر اساس عملکرد، سازه برای سطوح مختلف عملکرد مورد انتظار، مرتبط با سطوح مختلف خطر زلزله طراحی می گردد. برای رسیدن به این هدف، ناگزیر باید از تحلیل های غیر خطی استفاده شود. در حال حاضر این روش در آیین نامه ها متعددی توصیه شده است. دو نوع اصلی تحلیل غیرخطی، تحلیل تاریخچه زمان غیر خطی و تحلیل استاتیک غیر خطی (تحلیل پوش آور) است.

به طور کلی روش آنالیز دینامیکی غیر خطی در مقایسه با روش استاتیکی غیر خطی به علت اجتناب از تقریب های موجود برای ساده سازی مدل سازه ای دقت بیشتری دارد. اما با توجه به حجم زیاد اطلاعات ورودی مورد نیاز ( شتاب نگاشت حرکت زمین، رفتار هیسترزیس اعضای سازه و…) و زمان بر بودن این آنالیز برای سازه ها با المان های زیاد انجام چنین محاسبات زیاد و پیچیده به علت محدودیت های نرم افزارها و سخت افزارهای موجود و حساسی بودن این روش، تنها برای کارهای تحقیقاتی و یا طراحی سازه های خاص مناسب می باشد.

تحلیل استاتیکی غیر خطی

تحلیل پوش آور یکی از ۴ نوع تحلیل بیان شده در آیین نامه ۳۵۶ FEMA است. از این تحلیل به طور گستردہ برای طراحی براساس عملکرد سازه ها استفاده می گردد۔ در این تحلیل، بار جانبی بصورت یک الگوی خاص مثلا یکنواخت، به صورت تدریجی افزایش می یابد و در هر گام اعمال بار به سازه، با تحلیل سازه مقدار نیرو و تغییرمکان ها بدست امده و سختی نیز به دلیل تشکیل ترک، کمانش و یا مفاصل پلاستیک و رفتار غیرخطی سازه کاهش می یابد. بارگذاری تا رسیدن تغییر مکان بام به تغییر مکان هدف ادامه می یابد.

گروه سیویل پروجکت متشکل از دانشجویان ارشد و دکتری مهندسی عمران از دانشگاه های صنعتی شریف، علم و صنعت و امیر کبیر قادر به یاری شما عزیزان در زمینه آموزش تحلیل پوش آور ساختمان بتنی با استفاده از نرم افزار های ETABS، SAP و OPENSEES می باشد.

تلفن تماس و تلگرام

۰۹۳۳۸۸۶۹۲۲۴

مرادیان

درباره نویسنده

civil-projects