انجام پروژه های پدافند غیر عامل

انجام پروژه های پدافند غیر عامل

پدافند غیرعامل(passive defense) چیست؟

هر اقدام غیر مسلحانه ­ای که موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی، ساختمان­ ها، تاسیسات، تجهیزات و شریان­ ای کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن گردد، پدافند غیرعامل خوانده می­ شود.

هدف از اجرای طرح­ های پدافند غیرعامل چیست؟

کاستن از آسیب پذیری نیروی انسانی و مستحدثات و تجهیزات حیاتی و حساس و مهم کشور، علی­رغم حملات خصمانه و مخرب دشمن و استمرار فعالیت­ ها و خدمات زیربنایی و تامین نیازهای حیاتی و تداوم اداره ­ی کشور در شرایط بحرانی ناشی از جنگ است.

تهدید:

در یک تعریف کلی می­ توان، تهدید را نتیجه رویکرد تلاش برای ایجاد آسیب و خسارت و برهم زدن نظم جاری و فعالیت­ ها دانست.

آسیب پذیری:

هرگونه نقطه ضعفی است که می ­تواند توسط دشمن مورد تهاجم قرار گیرد.

ریسک:

ریسک به معنی خطر بوده و منظور از آن اتفاق ناخوشایندی است که در اثر یک محرک بیرونی روی داده و منجر به یک یا چند آسیب پذیری گردد.

تحلیل ریسک:

تعاریف مختلفی از تحلیل ریسک در حوزه­ های مختلف علمی و مهندسی به عنوان بخش اصلی مدیریت ریسک ارائه شده است. از جمله مهمترین این تعاریف، ریسک را به عنوان ترکیبی از احتمال خطر، شدت اثرات ناشی از خطر و آسیب پذیری اجزا می ­داند و مبانی بسیاری از استانداردهای مدیریت ریسک مانند رمکپ و فما است.

مدیریت ریسک:

فرایند شناخت خطر، تصمیم گیری و فعالیت­ های اجرایی مانند روش­ های امنیتی و مهندسی دفاع غیرعامل یا تخفیف آسیب پذیری اثر، برای به دست آوردن سطح قابل قبولی از خطر با صرف هزینه­ های معقول است.

اهداف ارزیابی ریسک

  • شناسایی زیر ساخت­ ها و دارایی ­های حیاتی
  • تعریف و شناسایی تهدیدها، میزان جذابیت اهداف برای دشمن و شناسایی تهاجم دشمن؛
  • شناسایی آسیب پذیری ها؛
  • تعیین میزان ریسک موجود.

موسسه سیویل پروجکت متشکل از فارغ التحصیلان ارشد و دکتری مهندسی از دانشگاه های صنعتی شریف، امیر کبیر و علم و صنعت مفتخر به ارایه خدمات و همکاری باشرکت های پدافندی در زمینه مطالعات پدافندی در زمینه های زیر می باشد:

  • مطالعات پدافندی تاسیسات آبی
  • مطالعات پدافندی تاسیسات نفتی
  • مطالعات پدافندی تاسیسات گازی
  • مطالعات پدافندی تاسیسات برقی

تلفن تماس و تلگرام:

۰۹۳۳۸۸۶۹۲۲۴

مرادیان

درباره نویسنده

civil-projects