بررسی نقش آسفالت متخلخل در تغذیه آب های زیرزمینیPDF

بررسی نقش آسفالت متخلخل در تغذیه آب های زیرزمینیPDF

بررسی نقش آسفالت متخلخل در تغذیه آب های زیرزمینیPDFReviewed by Civil-projects on Aug 15Rating: 5.0

چکیده مقاله بررسی نقش آسفالت متخلخل در تغذیه آب های زیرزمینی

در دنیای امروز با در نظر گرفتن بحران جهانی در زمینه آب استفاده از آسفالت متخلخل برای
جلوگیری از تبدیل آب باران به رواناب و تغذیه آب های زیر زمینی نقش کلیدی ایفا خواهد کرد.در این مقاله به بررسی مزیت ها و معایب این نوع آسفالت پرداخته ایم و در پایان میزان آب قابل ذخیره شده در طول یک
سال 
در شهر تهران را برآورد نمود ه ایم.

آسفالت متخلخل

آسفالت متخلخل، عبارت است از یک مخلوط آسفالتی با دانه بندی گسسته که پس از تراکم دارای درصد فضای خالی زیاد (تقریباً بیشتر از ۲۰ %) می‌شود. این درصد زیاد فضای خالی، شبکه‌ای از مجاری را در جسم مخلوط پدید می‌آورد که هم به منزله مخزنی برای جذب مقدار زیاد آب، برف و باران و هم بعنوان لایه زهکشی برای تخلیه آب به سمت شانه‌های راه، عمل می‌کند. مزیت اصلی استفاده از این مخلوط تخلیه سریع آب از رویه جاده، کاهش آب لغزی و افزایش ایمنی وسایل نقلیه است. با زهکشی آب از میان منافذ مخلوط آسفالتی به جای عرض رویه، ضریب اصطکاک بین تایر وسیله نقلیه و رویه درحد مطلوب حفظ خواهد شد. همچنین مخلوط‌های آسفالتی متخلخل Splash و پاشش را کاهش می‌دهند و قابلیت دید در شب و رویت نوار ترافیکی تفکیک خطوط را بهبود می‌بخشند که همه این عوامل در افزایش ایمنی موثر است.

کاربرد آسفالت متخلخل

ایده اصلی برای استفاده از آسفالت متخلخل به منظور کاهش مؤثر مقدار آب باران موجود بر روی لایه‌های روسازی فرودگاه ها بوده است که به تبع آن آب لغزی و لغزش هواپیما کاهش می‌یافت. برای رسیدن به این هدف بایستی مقدار فضای خالی بین مصالح سنگی در لایه رویه زیاد می‌بود. شرط استفاده از آن این بوده است که از یک لایه قیر غیرقابل نفوذ به منظور محافظت از بقیه روسازی و زیرسازی از اثرات تخریبی نفوذ آب در زیر لایه آسفالت متخلخل استفاده شود.

 

جهت دانلود مقاله بررسی نقش آسفالت متخلخل در تغذیه آب های زیرزمینیPDF اینجا کلیک کنید.

 

ما را در کانال تلگرامی زیر دنبال کنید:

Civil_Projects_ir@

 

گروه سیویل پروجکت متشکل از دانشجویان ارشد و دکتری مهندسی از دانشگاه های صنعتی شریف و امیر کبیر و علم و صنعت قادر است شما مهندسان را در زمینه انجام پروژه های راهسازی با نرم افزار های مختلف یاری نماید.

تلفن تماس و تلگرام

۰۹۳۳۸۸۶۹۲۲۴

مرادیان

درباره نویسنده

civil-projects