مقاله بررسی اثرات تخریبی زلزله بر پل ها و راه های جلوگیری از این آسیب ها

آموزش طراحی مهاربندهای کمانش تاب(BRB) در نرم افزار ETABS

مقاله بررسی اثرات تخریبی زلزله بر پل ها و راه های جلوگیری از این آسیب ها

چکیده مقاله

اثرات تخریبی زلزله بر پل

زلزله‌های شدید اتفاق افتاده در دهه ۹۰ میلادی در آمریکا، ژاپن، تایوان و ترکیه، آسیب‌های عمده‌ای به پل‌ها وارد آوردند. روش‌های طراحی پل‌ها برای زلزله و ایجاد شکل پذیری مناسب در اعضای آنها از اوائل دهه‌ی ۷۰ میلادی در آیین نامه‌های پل مطرح شد. بعد از زلزله‌های اخیر به دلیل وسعت آسیب‌ها، نحوه‌ی طراحی این سازه‌ها از طرف کارشناسان مهندسی زلزله مورد سوال قرار گرفت. و مجدداً تحقیق بر روی نیازهای شکل پذیری و جزییات طراحی اجزای پل شروع شد. در این راستا و برای طراحی ایمن پل‌ها لازم بود که آسیب‌های ‌و دلایل این آسیب‌ها شناخته شوند.

اهمیت به حساب آوردن تاثیرات لرزه‌ای در طراحی سازه‌های مهندسی اولین بار موقعی شناخته شد که روش نیروی جانبی استاتیکی معادل با به کار گیری ضریب زلزله بین ۰/۱ تا ۰/۳ بر مبنای روش طراحی مجاز که اغلب روش ضریب لرزه‌ای نامیده می‌شد، در طراحی پل‌های بزرگراه در سال ۱۹۲۳ وارد شد. از آن زمان کار طراحی لرزه‌ای بهبود یافته و بر مبنای آسیب لرزه‌ای و پیشرفت‌های تحقیقاتی گسترش یافت. اما هنوز مرحله‌ی اول برای اطمینان از عملکرد لرزه‌ای مناسب بود.

اثرات تخریبی زلزله بر پل

آسیب پل‌های در زلزله‌های اخیر

پل‌های از جمله سازه‌هایی بودن که در زلزله‌های احیر دچار آسیب شدید شدند. خرابی ایجاد شده در پل‌ها به علت عوامل مختلف و به اشکال گوناگون بود.

۱_ خرابی نشیمن و کلیدهای برشی

۲_ خرابی برشی پایه‌های پل

۳_ خرابی شاه تیر‌ها و افتادن دهانه‌ها

۴_ نشست دال معبر

۵_ خرابی‌های ناشی از گسلش و روان گرایی خاک

 

جهت دانلود مقاله بررسی اثرات تخریبی زلزله بر پل ها

و راه های جلوگیری از این آسیب ها اینجا کلیک کنید. 

 

ما را در کانال تلگرامی زیر دنبال کنید:

Civil_Projects_ir@

 

گروه سیویل پروجکت متشکل از دانشجویان ارشد و دکتری مهندسی از دانشگاه های صنعتی شریف و امیر کبیر و علم و صنعت قادر است شما مهندسان را در زمینه انجام پروژه ها و پایان نامه های عمران در تمام گرایش ها با نرم افزار های گوناگون یاری نماید.

تلفن تماس و تلگرام

۰۹۳۳۸۸۶۹۲۲۴

مرادیان

درباره نویسنده

civil-projects