آشنایی و معرفی سازه های نوین

آشنایی و معرفی سازه های نوین

آشنایی و معرفی سازه های نوین

سقف دال بتن

یک عضو سازه ای در ساختمان های امروزی است. دال های افقی بتن مسلح، معمولا دارای ضخامتی بین ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر بوده و عمدتا در سقف طبقات به کار برده می شوند. از دال های نازک تر نیز به عنوان  سنگ فرش استفاده می گردد.
در بسیاری از ساختمان های مسکونی و صنعتی، هنگام ساختن طبقه همکف، از پی و یا خاک زیر ساختمان، به عنوان تکیه گاه بورای دال های بتنی ضخیم استفاده می شود. در ساختمان های بلند مرتبه و آسمان خراش ها نیز با قرار دادن دال های بتنی پیش ساخته کس ضخامت در بین قاب های فولادی، سقف هر یک از طبقات را درست می کنند.

عملکرد حرارتی دال بتن

در این جا دو موضوع مهم و اساسی درباره حرارت و گرما وجود دارد. نخستین مورد مربوط به عایق کاری کف است. در ساختمان های قدیمی، دال بتن مستقیما بر روی زمین قرار می گرفت که موجب از دست رفتن حرارت اتاق می گردید. اما در ساختمان های امروزی، دال های بتنی معمولا بر روی لایه ای از عایق (یونولیت)   قرار می گیرند. گاهی در داخل دال از لوله های گرمایش از کف نیز استفاده می شود. با این حال هنوز دال های عایق نشده، برای ساختن ساختمان های دور افتاده ای که نیازی به گرمایش یا سرمایش ندارند، مورد استفاده قرار می گیرند. در این گونه موارد دال بتن را به طور مستقیم بر روی لایه سنگی قرار می دهند که این لایه، دمای دال را در طول سال حفظ کرده، گرمایش و سرمایش ساختمان را تامین می کند.
 آشنایی و معرفی سازه های نوینj

 

جهت دانلود آشنایی و معرفی سازه های نوین اینجا کلیک کنید.

ما در کانال تلگرامی زیر دنبال کنید:

Civil_Projects_ir@

گروه سیویل پروجکت متشکل از دانشجویان ارشد و دکتری مهندسی از دانشگاه های صنعتی شریف و امیر کبیر و علم و صنعت قادر است شما را در زمینه انجام پروژه مرتبط با سازه های نوین با نرم افزار هایی نظیر سپ،  ایتبس، سیف، انسیس، اپنسیس، اتوکد و… یاری نماید.

تلفن تماس و تلگرام

۰۹۳۳۸۸۶۹۲۲۴

مرادیان

درباره نویسنده

civil-projects