دانلود نشریه ۲۰۶(طراحی و ارزیابی مخلوط های آسفالتی SMA)

انجام پروژه با نرم افزار KENPAVE ، KENLAYER و KENSLAB

دانلود نشریه ۲۰۶(طراحی و ارزیابی مخلوط های آسفالتی SMA)

دانلود نشریه ۲۰۶(طراحی و ارزیابی مخلوط های آسفالتی SMA)

آشنایی با مخلوط های آسفالتی با استخوان بندی سنگدانه ای 

مخلوط ­های آسفالتی با استخوان­ بندی سنگدانه­ ای به‌عنوان لایه رویه بادوام و مقاوم در مقابل شیار افتادگی مطرح می ­باشند. این مخلوط­ های آسفالتی در ابتدا در آلمان تولید شدند لیکن عملکرد خوب آن‌ها منجر به استاندارد نمودن مخلوط­ های آسفالتی با استخوان ­بندی سنگدانه ­ای در «مشخصات فنی آلمان» (در سال ۱۹۸۴) گردید. امروزه این‌گونه مخلوط ­های آسفالتی به‌طور گسترده­ای در شبکه راه ­های اروپا، امریکا و کانادا مورد استفاده قرار می­ گیرند و انواع مخلوط ­های آسفالتی با استخوان­بندی سنگدانه ­ای در بسیاری از کشورهای دیگر نیز کاربرد دارند.

مخلوط­ های آسفالتی با استخوان­ بندی سنگدانه­ ای به‌واسطه ساختمان پایدار مصالح سنگی در مقابل تغییر شکل بسیار مقاوم می­ باشند. فضای خالی این گونه مخلوط ­ها با ملاتی از قیر، ماسه شکسته، فیلر و الیاف پر می­گردد. اساساً استفاده از الیاف به‌منظور جلوگیری از جاری شدن قیر و متعاقب آن افزایش ضخامت پوشش قیری می­باشد که درنتیجه آن سرعت اکسید شدن مخلوط کاهش می ­یابد. علاوه بر این در مخلوط ­های آسفالتی با استخوان­ بندی سنگدانه ­ای، الیاف که به‌عنوان تسلیح کننده ملات نیز عمل می ­کند باعث پایداری و افزایش مقاومت مخلوط می­ گردد. تحقیقات انجام‌شده توسط B.K.Huat Bujan نشان داد استفاده از برخی از الیاف سلولزی می‌تواند به بهبود عملکرد مخلوط آسفالتی SMA در برابر خستگی کمک کند.

مخلوط­ های آسفالتی با استخوان­ بندی سنگدانه ­ای به علت درصد فضای خالی کم و ضخامت زیاد قشر قیر اندودکننده مصالح سنگی، بادوام و به سفت شدگی در اثر گذشت زمان مقاوم می ­باشند. درنتیجه، این مخلوط ­ها نسبت به ترک‌خوردگی زود هنگام، جدا شدن دانه ­ها و آسیب‌دیدگی و خرابی ناشی از رطوبت مقاوم هستند. علاوه بر پایداری خوب و دوام که خدمت‌دهی درازمدت و عمر زیاد مخلوط را تضمین می­نماید، مزایای دیگری برای این مخلوط­ها، مطرح می­باشد. به‌عنوان مثال، این مخلوط­های آسفالتی می‌توانند روی سطح شیار افتاده یا ناهموار اجرا گردند زیرا در حین عمل تراکم خیلی کم متراکم و فشرده می‌شوند. این ویژگی، صاف و هموار بودن طولی و عرضی سطح را به‌راحتی تأمین می‌نماید. مخلوط­های آسفالتی با استخوان­ بندی سنگدانه­ ای در مقایسه با مخلوط­ های بتن آسفالتی صدای چرخ وسیله نقلیه را به میزان تقریباً دو دسیبل کاهش می ­دهند. مخلوط ­های آسفالتی با استخوان­ بندی سنگدانه ­ای اساساً از مصالح سنگی درشت‌دانه با دانه­ بندی میان‌تهی تشکیل یافته­ اند که توسط اندود سطحی و ملات (ماستیک) به لایه زیرین و به یکدیگر چسبیده ­اند. در ته و در جسم لایه، فضاهای خالی در مصالح سنگی درشت تقریباً به‌طور کامل با ملات پرشده است درحالی‌که در سطح لایه تنها بخشی از فضاهای خالی با ملات پر م ی­گردد، لذا سطحی با بافت زبر و باز حاصل م ی­گردد. این ویژگی سطح به افزایش مقاومت در مقابل سرخوردن در همه سرعت­ ها و به تسهیل زه­کشی آب­های سطحی کمک می ­کند.

دانلود نشریه 206(طراحی و ارزیابی مخلوط های آسفالتی SMA)

جهت دانلود نشریه ۲۰۶(طراحی و ارزیابی مخلوط های آسفالتی SMA) اینجا کلیک کنید.

ما در کانال تلگرامی زیر دنبال کنید:

Civil_Projects_ir@

گروه سیویل پروجکت متشکل از دانشجویان ارشد و دکتری مهندسی از دانشگاه های صنعتی شریف و امیر کبیر و علم و صنعت قادر است شما را در زمینه انجام پروژه ها و پایان نامه های مهندسی عمران با نرم افزار های گوناگون و پروژه های سازه ای یاری نماید.

تلفن تماس و تلگرام

۰۹۳۳۸۸۶۹۲۲۴

مرادیان

درباره نویسنده

civil-projects