آسفالت با استخوان بندی سنگدانه ای (آسفالت SMA)

انجام پایان نامه راه و ترابری در زمینه روسازی راه

آسفالت با استخوان بندی سنگدانه ای (آسفالت SMA)

آسفالت SMA

آسفالت SMA یکی از انواع مخلوط­ های آسفالتی شناخته‌شده تا به امروز است که پروسه انتقال و تنزیل بار را از طریق تماس مستقیم سنگ روی سنگ صورت می­دهد. به‌منظور فراهم نمودن تماس سنگ روی سنگ در این نوع از مخلوط­ های آسفالتی می­ بایست دانه‌بندی از نوع میان‌تهی را به‌منظور طرح اختلاط و ساخت این نوع مخلوط ­ها بکار برد که درنتیجه این عمل، مقدار فضای خالی این نوع مخلوط بسیار زیاد خواهد شد. درنتیجه به‌منظور جلوگیری از این مشکل می ­بایست فضای خالی اضافی را با قیر ،فیلر و افزودنی (ماستیک قیر) پرکنیم تا به مقدار مجاز درصد هوا برسیم. برخلاف آسفالت گرم معمولی که کلیه اجزای مخلوط آسفالتی در تحمل و انتقال بار دخیل هستند، در مخلوط‌های آسفالت SMA اسکلت سنگدانه ای عمده بار وارده را تحمل می ­کند و نقش ماستیک قیری در درجه دوم قرار دارد. البته این مسئله بدین معنی نیست که ماستیک قیری در مخلوط ­های SMA از اهمیت کمی برخوردار است ، بلکه اساساً در اولویت دوم قرار دارد.

در شکل زیر نمونه‌هایی از آسفالت SMA و HMA را در کنار هم مشاهده می­ شود:

آسفالت با استخوان بندی سنگدانه ای (آسفالت SMA)

تاریخچه آسفالت SMA

مخلوط­ های آسفالتی با استخوان ­بندی سنگدانه ­ای به‌عنوان لایه رویه بادوام و مقاوم در مقابل شیار افتادگی مطرح می ­باشند. این مخلوط­ های آسفالتی در ابتدا در آلمان تولید شدند لیکن عملکرد خوب آن‌ها منجر به استاندارد نمودن مخلوط­ های آسفالتی با استخوان­بندی سنگدانه­ ای در «مشخصات فنی آلمان» (در سال ۱۹۸۴) گردید. امروزه این‌گونه مخلوط ­های آسفالتی به‌طور گسترده ­ای در شبکه راه های اروپا، امریکا و کانادا مورد استفاده قرار می­ گیرند و انواع مخلوط­ های آسفالتی با استخوان­بندی سنگدانه ­ای در بسیاری از کشورهای دیگر نیز کاربرد دارند.

مزایای آسفالت SMA

مخلوط ­های آسفالتی با استخوان­ بندی سنگدانه­ ای به علت درصد فضای خالی کم و ضخامت زیاد قشر قیر اندودکننده مصالح سنگی، بادوام و به سفت شدگی در اثر گذشت زمان مقاوم می ­باشند. درنتیجه، آسفالت SMA نسبت به ترک‌خوردگی زود هنگام، جدا شدن دانه ­ها و آسیب‌دیدگی و خرابی ناشی از رطوبت مقاوم هستند. علاوه بر پایداری خوب و دوام که خدمت‌دهی درازمدت و عمر زیاد مخلوط را تضمین می ­نماید، مزایای دیگری برای آسفالت SMA، مطرح می­باشد. به‌عنوان مثال، این مخلوط ­های آسفالتی می‌توانند روی سطح شیار افتاده یا ناهموار اجرا گردند زیرا در حین عمل تراکم خیلی کم متراکم و فشرده می‌شوند. این ویژگی، صاف و هموار بودن طولی و عرضی سطح را به‌راحتی تأمین می‌نماید. مخلوط­ های آسفالتی با استخوان­ بندی سنگدانه ­ای در مقایسه با مخلوط­ های بتن آسفالتی صدای چرخ وسیله نقلیه را به میزان تقریباً دو دسیبل کاهش می­ دهند. مخلوط ­های آسفالتی با استخوان ­بندی سنگدانه­ ای اساساً از مصالح سنگی درشت‌دانه با دانه ­بندی میان‌تهی تشکیل یافته ­اند که توسط اندود سطحی و ملات (ماستیک) به لایه زیرین و به یکدیگر چسبیده ­اند. در ته و در جسم لایه، فضاهای خالی در مصالح سنگی درشت تقریباً به‌طور کامل با ملات پرشده است درحالی‌که در سطح لایه تنها بخشی از فضاهای خالی با ملات پر می­ گردد، لذا سطحی با بافت زبر و باز حاصل م ی­گردد. این ویژگی سطح به افزایش مقاومت در مقابل سرخوردن در همه سرعت ­ها و به تسهیل زه­کشی آب های سطحی کمک می­ کند.

معایب آسفالت SMA

ازجمله معایب مخلوط ­های  آسفالت SMA در مقایسه با مخلوط ­های بتن آسفالتی، لزوم استفاده از افزودنی ­ها، استفاده از مصالح سنگی کاملاً شکسته و درصد قیر بیشتر را م ی­توان نام برد. هزینه تولید مخلوط های آسفالتی با استخوان ­بندی سنگدانه ­ای به علت مخلوط کردن در دمای بالاتر افزایش می­ یابد. ضمناً جهت پراکنده کردن افزودنی­ ها در مخلوط آسفالتی، به زمان بیشتری در مرحله مخلوط کردن نیاز است.

برخی خدمات ما در زمینه انجام پروژه و پایان نامه

  • مشاوره رایگان

  • ارائه به روز ترین موضوعات روسازی راه

  • نگارش پروپزال

  • تهیه مصالح و انجام آزمایش های مربوطه برروی نمونه ها در صورت تمایل دانشجو

  • تهیه و نگارش پایان نامه

  • و در پایان توجیه کامل دانشجو 

گروه سیویل پروجکت متشکل از دانشجویان و فارغ التحصیلان ارشد و دکتری از دانشگاه های صنعتی شریف و امیر کبیر و علم و صنعت قادر است شما عزیزان را در زمینه انجام پایان نامه راه و ترابری در زمینه روسازی راه یاری نماید.

 تلفن تماس و تلگرام

۰۹۳۳۸۸۶۹۲۲۴

مرادیان

 

درباره نویسنده

civil-projects