انجام تحلیل استاتیکی غیر خطی (تحلیل پوش آور) با نرم افزارهای Etabs, Sap, OpenSees

انجام تحلیل استاتیکی غیر خطی (تحلیل پوش آور) با نرم افزارهای Etabs, Sap, OpenSees

انجام تحلیل استاتیکی غیر خطی (تحلیل پوش آور) با نرم افزارهای Etabs, Sap, OpenSees

انواع روش های تحلیل لرزه ای

 

انجام تحلیل استاتیکی غیر خطی (تحلیل پوش آور) با نرم افزارهای Etabs, Sap, OpenSees

مقدمه ای بر تحلیل استاتیکی غیر خطی (تحلیل پوش آور)

در طراحی لرزه ای بر اساس عملکرد، سازه برای سطوح مختلف عملکرد مورد انتظار، مرتبط با سطوح مختلف خطر زلزله طراحی می گردد. برای رسیدن به این هدف، ناگزیر باید از تحلیل های غیر خطی استفاده شود. در حال حاضر این روش در آیین نامه ها و پیش- استانداردهای متعددی توصیه شده است. یک گام مهم در طراحی لرزه ای بر اساس عملکرد، تخمین پاسخ لرزه ای غیر خطی سازه ها می باشد. برای این منظور دو روش وجود دارد:

  • تحلیل تاریخچه زمانی غیر خطی
  • تحلیل استاتیکی غیر خطی (تحلیل پوش آور).

با در نظر گرفتن جنبه های مختلف استفاده از تحلیل دینامیک غیر خطی، مانند حساسیت زیاد پاسخ ها به رکورد ورودی، عدم انطباق شرایط ساختگاهی محل ثبت رکورد با محل سازه مورد بررسی، وجود پارامتر های متنوع مؤثر بر پاسخ سازه (نظیر محتوای فرکانسی، پریود خاک، مدت زمان زلزله، رفتارهای کاهنده سازه و…،)که منجر به لزوم تحلیل های متعدد و بهره گیری از نتایج آماری آنها شده است، می توان گفت که این روش، نسبتا مشکل و پرهزینه می باشد . تحلیل پوش آور دارای مشکلات مربوط به تحلیل دینامیکی غیر خطی نبوده و با انجام آن می توان با استفاده از طیف پاسخ به عنوان منحنی نیاز، تخمین مناسبی از پاسخ لرزه ای سازه بدست آورد. همچنین روش تحلیل پوش آور مودی که دارای دقت بیشتری در تخمین پاسخ و ظرفیت سازه می باشد، در سالهای اخیر مورد توجه محققین قرار گرفته است. استفاده از این روش در بررسی آسیب پذیری انواع سازه ها باعث رسیدن به نتایج منطقی با صرف هزینه و زمان اندک می باشد.

تحلیل استاتیکی غیر خطی (تحلیل بار افزون یا تحلیل پوش آور )

تحلیل غیر خطی بار جانبی افزاینده یا تحلیل مود خرابی(Collapse Mode)  یک روش ساده و مفید برای پیش بینی پاسخ لرزه ای در کنار تحلیل دینامیکی غیر خطی می باشد. با استفاده از تحلیل بار جانبی افزاینده می توان ترتیب و توالی تسلیم شدن ها، ظرفیت شکل پذیری و مقاومت جانبی سازه را تعیین کرد. در تحلیل بار جانبی افزاینده سازه تحت بار جانبی افزایشی به صورت گام به گام مورد تحلیل قرار می گیرد. معادلات حاکم به صورت زیر می باشد:

[K t ]{Δu} = {ΔF}

که در آن [Kt] ماتریس سختی مماسی،  {Δu} بردار میزان افزایش تغییر مکان های جانبی{ΔF} بردار میزان افزایش نیروهای جانبی می باشد. تحلیل بار افزون ممکن است به صورت کنترل نیرو یا کنترل جابجایی باشد.

تحلیل پوش آور معمولاً نیاز به زمان قابل ملاحظ های داشته و در عمل پیچیده تر از آن است که برخی از مهندسین فکر می کنند، در نتیجه در اثنای این تحلیل باید صبر و حوصله خاصی داشت. راهنماها و مراجع اصلی در تحلیل غیرخطی، گزارشهای FEMA -273 و FEMA-274 و ATC-33 بوده و همچنین یکسری مطالعات موردی بر روی برخی از ساختمان ها وجود دارد. علاوه بر اینها از گزارش ATC-40 نیز می توان برای ساختمان های بتنی استفاده نمود.

خئمات ما در زمینه انجام تحلیل استاتیکی غیر خطی (تحلیل پوش آور)

  • انجام تحلیل استاتیکی غیر خطی (تحلیل پوش آور) با نرم افزار ایتبس (Etabs)
  • انجام تحلیل استاتیکی غیر خطی (تحلیل پوش آور) با نرم افزار سپ (Sap)
  • انجام تحلیل استاتیکی غیر خطی (تحلیل پوش آور) با نرم افزار  اپنسیس (OpenSees)
  • انجام پروژه بهسازی لرزه ای با نرم افزارایتبس (Etabs)
  • انجام پروژه بهسازی لرزه ای با نرم افزار سپ (Sap)
  • انجام پروژه بهسازی لرزه ای با نرم افزار اپنسیس (OpenSees)

انجام تحلیل استاتیکی غیر خطی (تحلیل پوش آور) با نرم افزارهای Etabs, Sap, OpenSees

گروه سیویل پروجکت متشکل از دانشجویان و فارغ التحصیلان ارشد و دکتری از دانشگاه های صنعتی شریف و امیر کبیر و علم و صنعت قادر است شما عزیزان را در زمینه انجام تحلیل استاتیکی غیر خطی (تحلیل پوش آور) با نرم افزارهای Etabs, Sap, OpenSees  یاری نماید.

 تلفن تماس و تلگرام

۰۹۳۳۸۸۶۹۲۲۴

مرادیان

 

درباره نویسنده

civil-projects