معرفی نرم افزار پلکسیس (Plaxis)

معرفی پلکسیس

معرفی نرم افزار پلکسیس (Plaxis)

پلکسیس (Plaxis) نرم افزاری است که برای تحلیل تغییر شکل ها و پایداری در پروژه های گرایش خاک (مهندسی ژئوتکنیک) کاربرد دارد. معمولا در مسائل مهم ژئوتکنیک، یک مدل رفتاری پیشرفته برای مدل سازی رفتار غیرخطی و وابسته به زمان خاک ها بسته به هدف مورد نظر لازم است. با این نرم افزار می توان خاکبرداری و خاک ریزی مرحله ای با شرایط بارگذاری و شرایط مرزی مختلف را با استفاده از المان مثلثی ۶ گرهی و ۱۵ گرهی مدل سازی نمود. این نرم افزار بر اساس روش اجزای محدود طراحی شده ‌است. تحلیل سازه هایی هم چون تونل‌ها، خاکریزها، گودبرداری‌ها، شالوده ها (فونداسیون‌ها) و معادن با استفاده از این نرم‌افزار امکان‌پذیر است.

از جمله قابلیت‌های پلکسیس در فضای دو بعدی می‌توان به تحلیل کرنش صفحه‌ای، تحلیل متقارن محوری و تحلیل پایداری اشاره کرد. تحلیل شرایط مرزی جریان آب و تحلیل شرایط مرزی هندسه‌‌ی مدل نیز با این نرم‌افزار امکان‌پذیر است. در نسخه‌ی دو بعدی پلکسیس فرآیند تحکیم و فشار آب منفذی اولیه قابل شبیه سازی است. بارگذاری‌ها را می‌توان به دو صورت بار کنترل و تغییر مکان کنترل اعمال کرد. محاسبه‌ی ضریب اطمینان به‌روش کاهش Ф C–نیز از دیگر توانایی‌های این نرم‌افزار در فضای دو بعدی است.

نسخه سه بعدی پلکسیس در قالب دو نرم‌افزار Foundation و Tunnel ارائه شده که نسبت به نسخه‌ دو بعدی امکانات محدودتری دارد. طراحی و تحلیل سه بعدی تونل‌ها و پی‌ها با استفاده از این دو نرم‌افزار انجام می‌شود. شبیه‌سازی تونل در این نرم‌افزار به‌صورتی است که مقطع تونل در یک صفحه ساخته و در بعد دیگر تکرار می‌شود. از این ‌رو نمی‌توان آن را تماماً سه بعدی دانست و شبیه‌سازی ۲ و نیم بعدی تونل و سازه‌های مشابه تعریف مناسب‌تری از عملکرد آن است. از Plaxis 3D Foundation در تحلیل مسائل مربوط به پی‌ها استفاده می‌شود. در این نرم‌افزار امکان تعریف و تغییر شرایط مرزی، تغییر مش‌بندی در عمق و تحلیل پایداری وجود ندارد. هم‌چنین این نرم‌افزار قادر به شبیه‌سازی ژئوگریدها و ژئوتکستایل‌ها، تحلیل فشار آب منفذی اولیه و محاسبه‌ی ضریب اطمینان نیست.

شماره تماس، تلگرام و واتس آپ 
۰۹۳۳۸۸۶۹۲۲۴
مرادیان

درباره نویسنده

civil-projects