آسفالت با استخوان بندی سنگدانه ای (آسفالت SMA)
آسفالت SMA
آسفالت SMA یکی از انواع مخلوط های آسفالتی شناختهشده تا به امروز است که پروسه انتقال و تنزیل بار را از طریق تماس مستقیم سنگ روی سنگ صورت میدهد. بهمنظور فراهم نمودن تماس سنگ روی سنگ در این نوع از مخلوط های آسفالتی می بایست دانهبندی از نوع میانتهی را بهمنظور طرح اختلاط و ساخت این نوع مخلوط ها بکار برد که درنتیجه این عمل، مقدار فضای خالی این نوع مخلوط بسیار زیاد خواهد شد. درنتیجه بهمنظور جلوگیری از این مشکل می بایست فضای خالی اضافی را با قیر ،فیلر و افزودنی (ماستیک قیر) پرکنیم تا به مقدار مجاز درصد هوا برسیم. برخلاف آسفالت گرم معمولی که کلیه اجزای مخلوط آسفالتی در تحمل و انتقال بار دخیل هستند، در مخلوطهای آسفالت SMA اسکلت سنگدانه ای عمده بار وارده را تحمل می کند و نقش ماستیک قیری در درجه دوم قرار دارد. البته این مسئله بدین معنی نیست که ماستیک قیری در مخلوط های SMA از اهمیت کمی برخوردار است ، بلکه اساساً در اولویت دوم قرار دارد.
در شکل زیر نمونههایی از آسفالت SMA و HMA را در کنار هم مشاهده می شود:
تاریخچه آسفالت SMA
مخلوط های آسفالتی با استخوان بندی سنگدانه ای بهعنوان لایه رویه بادوام و مقاوم در مقابل شیار افتادگی مطرح می باشند. این مخلوط های آسفالتی در ابتدا در آلمان تولید شدند لیکن عملکرد خوب آنها منجر به استاندارد نمودن مخلوط های آسفالتی با استخوانبندی سنگدانه ای در «مشخصات فنی آلمان» (در سال ۱۹۸۴) گردید. امروزه اینگونه مخلوط های آسفالتی بهطور گسترده ای در شبکه راه های اروپا، امریکا و کانادا مورد استفاده قرار می گیرند و انواع مخلوط های آسفالتی با استخوانبندی سنگدانه ای در بسیاری از کشورهای دیگر نیز کاربرد دارند.
مزایای آسفالت SMA
مخلوط های آسفالتی با استخوان بندی سنگدانه ای به علت درصد فضای خالی کم و ضخامت زیاد قشر قیر اندودکننده مصالح سنگی، بادوام و به سفت شدگی در اثر گذشت زمان مقاوم می باشند. درنتیجه، آسفالت SMA نسبت به ترکخوردگی زود هنگام، جدا شدن دانه ها و آسیبدیدگی و خرابی ناشی از رطوبت مقاوم هستند. علاوه بر پایداری خوب و دوام که خدمتدهی درازمدت و عمر زیاد مخلوط را تضمین می نماید، مزایای دیگری برای آسفالت SMA، مطرح میباشد. بهعنوان مثال، این مخلوط های آسفالتی میتوانند روی سطح شیار افتاده یا ناهموار اجرا گردند زیرا در حین عمل تراکم خیلی کم متراکم و فشرده میشوند. این ویژگی، صاف و هموار بودن طولی و عرضی سطح را بهراحتی تأمین مینماید. مخلوط های آسفالتی با استخوان بندی سنگدانه ای در مقایسه با مخلوط های بتن آسفالتی صدای چرخ وسیله نقلیه را به میزان تقریباً دو دسیبل کاهش می دهند. مخلوط های آسفالتی با استخوان بندی سنگدانه ای اساساً از مصالح سنگی درشتدانه با دانه بندی میانتهی تشکیل یافته اند که توسط اندود سطحی و ملات (ماستیک) به لایه زیرین و به یکدیگر چسبیده اند. در ته و در جسم لایه، فضاهای خالی در مصالح سنگی درشت تقریباً بهطور کامل با ملات پرشده است درحالیکه در سطح لایه تنها بخشی از فضاهای خالی با ملات پر می گردد، لذا سطحی با بافت زبر و باز حاصل م یگردد. این ویژگی سطح به افزایش مقاومت در مقابل سرخوردن در همه سرعت ها و به تسهیل زهکشی آب های سطحی کمک می کند.
معایب آسفالت SMA
ازجمله معایب مخلوط های آسفالت SMA در مقایسه با مخلوط های بتن آسفالتی، لزوم استفاده از افزودنی ها، استفاده از مصالح سنگی کاملاً شکسته و درصد قیر بیشتر را م یتوان نام برد. هزینه تولید مخلوط های آسفالتی با استخوان بندی سنگدانه ای به علت مخلوط کردن در دمای بالاتر افزایش می یابد. ضمناً جهت پراکنده کردن افزودنی ها در مخلوط آسفالتی، به زمان بیشتری در مرحله مخلوط کردن نیاز است.
برخی خدمات ما در زمینه انجام پروژه و پایان نامه
مشاوره رایگان
ارائه به روز ترین موضوعات روسازی راه
نگارش پروپزال
تهیه مصالح و انجام آزمایش های مربوطه برروی نمونه ها در صورت تمایل دانشجو
تهیه و نگارش پایان نامه
و در پایان توجیه کامل دانشجو
گروه سیویل پروجکت متشکل از دانشجویان و فارغ التحصیلان ارشد و دکتری از دانشگاه های صنعتی شریف و امیر کبیر و علم و صنعت قادر است شما عزیزان را در زمینه انجام پایان نامه راه و ترابری در زمینه روسازی راه یاری نماید.
تلفن تماس و تلگرام
۰۹۳۳۸۸۶۹۲۲۴
مرادیان