انجام پروژه با نرم افزار ویسیم(PTV VISSIM)

انجام پروژه با نرم افزار ویسیم(PTV VISSIM)

انجام پروژه با نرم افزار ویسیم(PTV VISSIM)

معرفی نرم افزار ویسیم (PTV VISSIM)

این نرم افزار که اولین نسخه آن در سال ۱۹۹۴ با پشتوانه ۲۰ سال پژوهش و با همکاری دانشگاه فنی کارلسروهه عرضه شد؛ برای شبیه سازی خردنگر، میان نگر و ترکیب این دو عملکرد تسهیلات ترافیکِ منفرد و یا اثرگذار بر یکدیگر، در وضعیت های غیر اشباع و فوق اشباع استفاده می گردد.

برخی قابلیت های نرم افزار ویسیم (PTV VISSIM)

  • شبیه سازی آزادراه ها، خیابان های با امکان پارک حاشیه ای  با نرم افزار ویسیم(PTV VISSIM)
  • شبیه سازی  خیابان های دو طرفه با امکان سبقت از طرف مقابل  با نرم افزار ویسیم(PTV VISSIM)
  • شبیه سازی میدان ها  با نرم افزار ویسیم(PTV VISSIM)
  • شبیه سازی  تقاطع های بدون چراغ  با نرم افزار ویسیم(PTV VISSIM)
  • شبیه سازی تقاطع های دارای چراغ ثابت یا هر نوع چراغ هوشمند  با نرم افزار ویسیم(PTV VISSIM)
  • شبیه سازی  خطوط و ایستگاه های اتوبوس و قطار  با نرم افزار ویسیم(PTV VISSIM)
  • شبیه سازی  محدوده ها، معابر و یا خطوط ویژه عوارض گذاری شده  با نرم افزار ویسیم(PTV VISSIM)

روش کار نرم افزار ویسیم (PTV VISSIM)

نرم افزار ویسیم(PTV VISSIM) به خاطر برخورداری از تخصیص دینامیک (با قابلیت های اختیاری برای همگرایی سریع)، این ابزار امکان شبیه سازی و تحلیل شبکه های معابر، اثر سامانه های هوشمند از جمله سامانه های مدیریت زنده شبکه حمل و نقل و گزارش وضعیت شبکه به رانندگان، تابلوهای پیام متغیر و محدودیت سرعت متغیر را دارد. همانطور که اشاره شد، یکی از کاربردهای اصلی ویسیم شبیه سازی خردنگر است. این نرم افزار با بکارگیری مدل های اثبات شده رفتار رانندگی، استفاده از جزئیات شبکه حمل و نقل و استفاده کنندگان آن و انعطاف پذیری بسیار بالا؛ به معنای واقعی امکان این نوع مطالعه ترافیکی را فراهم می آورد. در عین حال ویسیم دارای امکان شبیه سازی میان نگر بر اساس مدلهای رفتار رانندگی ساده سازی شده است که سرعت شبیه سازی را بین ۳۰ تا ۶۰ برابر افزایش می دهد. در شبیه سازی ترکیبی می توان شبیه سازی خرد را در قسمتهای مهمتر شبکه به کار گرفت و برای بقیه قسمت ها از شبیه سازی میان نگر استفاده نمود و به این ترتیب تعادلی بین دقت و سرعت محاسبات را ایجاد نمود. ویسیم با اتصال به مرکز کنترل ترافیک، برای شبیه سازی زنده تسهیلات حمل و نقل بر اساس احجام شمارش شده و ابعاد سوانح روی داده لحظه ای نیز بکار می رود. این نرم افزار علاوه بر تحلیل عملکرد تسهیلات ترافیک، برای برآورد آلودگی ناشی از آنها طبق استانداردهای معتبر، بهینه سازی زمانبندی چراغهای شبکه و همچنین برآورد ایمنی تسهیلات ترافیک (بر اساس تعداد و نوع تصادفات محتمل که با استفاده از خط سیر خودروها در شبیه سازی محاسبه می گردد) نیز استفاده می شود. با ویسیم هر خط حمل و نقل همگانی و و ایستگاههای آن با جزئیات کامل (از جمله ویژگی های فنی و ابعادی ناوگان، شیوه پرداخت کرایه، زمانبندی اعزام، تعداد مسافران سوار و پیاده شونده در هر ایستگاه، توزیع حجم ورود و خروج مسافران از درها در طول خودرو، اولویت دهی در تقاطعها) مدل و تحلیل می شود. یکی از ویژگی های این ابزار، امکان شبیه سازی عابران پیاده به طور همزمان با شبیه سازی خودروهاست. به همین خاطر ویسیم می تواند برای ارزیابی تاثیر عابران بر تقاطعها و سایر تسهیلات ترافیک و همچنین تحلیل دقیق عملکرد ایستگاهها، پایانه ها و خطوط حمل و نقل همگانی به کار رود. ویسیم از مدلهای اثبات شده رفتار رانندگی (مدلهای تعقیب خودروی ویدمان ۱۹۷۴ برای خیابانها و ویدمان ۱۹۹۹ برای آزادراه ها، مدل تغییر خط ویلمان و اسپارمان) و رفتار پیاده روی (مدل نیروی اجتماعی هِلبینگ) برای شبیه سازی خودروها، عابران پیاده و برهمکنش آنها استفاده می کند. مدل رفتار جانبی ویسیم، شبیه سازی حرکت چند وسیله نقلیه (خودرو، موتور و غیره) در یک خط عبوری را امکانپذیر می نماید. این نرم افزار به منظور مدلسازی شرایط خاص و یا انجام امور تحقیقاتی، امکان پیاده سازی و بکارگیری هر مدل رفتار رانندگی و رفتار پیاده روی دلخواه را به کاربر می دهد. ویسیم می تواند سبقت وسایل نقلیه از جهت مقابل معبر را نیز شبیه سازی نماید. در این نرم افزار تفاوت رفتار رانندگان انواع خودرو در یک معبر و همچنین تفاوت رفتار رانندگان یک نوع خودرو در معابر مختلف قابل مدلسازی است.

انجام پروژه با نرم افزار ویسیم(PTV VISSIM)

گروه سیویل پروجکت متشکل از دانشجویان و فارغ التحصیلان ارشد و دکتری از دانشگاه های صنعتی شریف و امیر کبیر و علم و صنعت قادر است شما عزیزان را در زمینه انجام پروژه با نرم افزار ویسیم(PTV VISSIM) یاری نماید.

 تلفن تماس و تلگرام

۰۹۳۳۸۸۶۹۲۲۴

مرادیان

درباره نویسنده

civil-projects