معرفی مخلوط های آسفالت نیمه گرم (WMA)

معرفی مخلوط های آسفالت نیمه گرم (WMA)

معرفی مخلوط های آسفالت نیمه گرم (WMA)

آسفالت نیمه گرم (WMA)

آسفالت نیمه گرم یک تکنولوژی جدید است که با استفاده از افزودنی­ ها دمای اختلاط و تراکم مخلوط­ های آسفالتی گرم را کاهش می ­دهد.کاهش در مصرف انرژی و کاهش تولید گازهای گلخانه­ ای تکنولوژی WMA را به یکی از موضوعات مورد علاقه در صنعت آسفالت تبدیل کرده است. استفاده از این تکنولوژی به همراه آسفالت بازیافتی می ­تواند هزینه ساخت و نگه داری راه ­های جدید را به مراتب کاهش دهد.

به طور کلی تکنولوژی­ هایی که در آن­ها مخلوط­ های آسفالتی در دمایی نسبتا کم­تر از مخلوط ­های آسفالتی گرم (HMA) متداول تولید و اجرا می ­شوند به عنوان مخلوط­ های آسفالتی نیمه گرم (WMA) نامیده می­ شوند. این تکنولوژی با اضافه کردن افزودنی­ های آلی و معدنی امولسیون­ های شیمیایی یا استفاده از تکنولوژی کف زایی با آب ویسکوزیته قیر را کاهش می ­دهد .این فرایند امکان تولید مخلوط قیر و سنگدانه در دمای ۱۷تا  ۵۵ درجه سانتی گراد کمتر از مخلوط ­های آسفالتی گرم را می­ دهد.

تاریخچه آسفالت نیمه گرم (WMA)

موضوع استفاده از دماهای پایین تر برای تولید مخلوط های آسفالتی جدیدی نمی ­باشد . اولین تلاش برای تولید آسفالت با کف قیر در سال ۱۹۵۶در دانشگاه ایالتی آیووا ایالات متحده انجام گرفت  و پس از آن تکنولوژی کف قیر در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفت در  ۲۰سال گذشته واکس ­ها به عنوان اصلاح کننده ویسکوریته قیر در آلمان مورد استفاده قرار گرفته است. تکنولوژی­ های کف قیر مدرن همزمان با آزمایش­ هایی با زنوولیت در آلمان شروع شد و شرکت نفتی نسل تکنولوژی کف قیری را ثبت کرد که بعدها به عنوان آسفالت نیمه گرم کف قیر توسعه داده شد پس از آن اصول کف قیری جدید مختلفی به بازار معرفی شد که حتی دمای تولید تا زیر نقطه جوش آب کاهش داد تکنولوژی تولید آسفالت نیمه گرم جدید که شامل اصلاح شیمیایی قیر می ­باشند در ایالات متحده توسعه داده شد که به عنوان آووترم شناخته می‌شوند. در ادامه اصلاح کننده ­های دیگری با تکنولوژی مشابه نظیر افزودنی های شیمیایی جدید از شرکت ­های دیگر معرفی شدند.

از زمان شروع تکنولوژی های مدرن آسفالت نیمه گرم آزمایش­ های بسیاری  جهت استفاده از آسفالت نیمه گرم و ارزیابی عملکرد آن در مقایسه با آسفالت گرم متداول انجام گرفته است اولین گزارش­های تحقیقاتی در اروپا در اواسط دهه ۹۰ انجام گرفت و از سال ۲۰۰۴ آزمایش های آزمایشگاهی و مدلی بی شماری در ایالات متحدد با گرایش ­های در دسترس انجام گرفته است.

مزایای آسفالت نیمه گرم (WMA)

ملاحظات زیست محیطی تحقیقات نشان داده است به ازای ۱۰ تا ۱۴ درجه افزایش دمای اختلاط به عنوان مثال تولید گازهای سمی مانند CO2 دو برابر می­ شود بنابراین ملاحظه می­ شود که کاهش اندک در دمای اختلاط می­تواند بسیار موثر باشد زیرا ضمن کاهش آلودگی هوا، محیطی امن تر و راحت تر برای کارگران در کارگاه فراهم  می ­کند .

مخلوط های آسفالت نیمه گرم (WMA) یک تکولوژی نوظهور است که در راستای نگرانی­ ها در مورد پدیده گرم شدن زمین و میزان مصرف انرژی در صنعت آسفالت مورد استفاده قرار گرفته است. تولید WMA اجازه می­ دهد دمای اختلاط و تراکم ۱۰ تا ۳۸درجه سانتی­گراد نسبت به مخلوط ­های آسفالتی گرم (HMA) رایج کاهش یابد. کاهش دمای تولید باعث کاهش سوخت مورد نیاز می­ شود که بالطبع هزینه انرزی مورد نیاز جهت تولید آسفالت را کاهش می­­ دهد. کاهش در مصرف سوخت میزان گازهای گلخانه ­ای که توسط صنعت آسفالت تولید می­ شود را کاهش می­ دهد.

معرفی مخلوط های آسفالت نیمه گرم (WMA)

معایب آسفالت نیمه گرم (WMA)

على رغم مزیت های زیاد آسفالت نیمه گرم، محققان بر این باورند که کاهش دمای ساخت سبب عدم خشک شدن مناسب مصالح سنگی و همچنین عدم پیوند مناسب بین مصالح سنگی و قیر به سبب وجود رطوبت و در نتیجه خرابی رطوبتی مخلوط می­ شود ، به همین جهت تحقیقات فراوانی جهت یافتن افزودنی مناسب به جهت کاهش دمای اختلاط مخلوط و همچنین بهبود حساسیت رطوبتی مخلوط صورت گرفت که یکی از مهمترین افزودنی های معرفی شده زایکوترم می­ باشد که علاوه بر کاهش کندروانی، حساسیت رطوبتی مخلوط را به مقدار بسیار زیادی کاهش می­ دهد.

خدمات ما در زمینه انجام پایان نامه راه و ترابری در زمینه روسازی راه

  • انجام پایان نامه آزمایشگاهی روسازی راه در زمینه آسفالت با استخوان بندی سنگدانه ای(SMA)
  • انجام پایان نامه آزمایشگاهی روسازی راه در زمینه آسفالت نیمه گرم (WMA)
  • انجام پایان نامه آزمایشگاهی روسازی راه در زمینه آسفالت گرم (HMA)
  • انجام پایان نامه آزمایشگاهی روسازی راه در زمینه آسفالت الیافی
  • انجام پایان نامه آزمایشگاهی روسازی راه در زمینه آسفالت پلیمری
  • انجام پایان نامه آزمایشگاهی روسازی راه در زمینه آسفالت لاستیکی
  • انجام پایان نامه آزمایشگاهی روسازی راه در زمینه آسفالت الیافی
  • انجام پایان نامه روسازی با نرم افزار کن لایر (Kenlayer)
  • انجام پایان نامه روسازی با نرم افزار آباکوس (Abaqus)
  • و …..

گروه سیویل پروجکت متشکل از دانشجویان و فارغ التحصیلان ارشد و دکتری از دانشگاه های صنعتی شریف و امیر کبیر و علم و صنعت قادر است شما عزیزان را در زمینه انجام پایان نامه راه و ترابری در زمینه روسازی راه یاری نماید.

 تلفن تماس و تلگرام

۰۹۳۳۸۸۶۹۲۲۴

مرادیان

 

درباره نویسنده

civil-projects